Scurta prezentare a metodelor de cercetare sociologice
- Venim in intampinarea dumneavoastra, cei care doriti sa va implicati in aceasta investigatie, cu informatii tehnice, care sa va fie de ajutor in partea dv. de cercetare.
Cateva definitii ale conceptelor utilizate :
- Etica in cercetarea pedagogico-sociologica - sistem de principii de actiune si valori care il ghideaza pe cercetator; e. se refera la aspecte legate de respect reciproc si confidentialitatea datelor culese.
- Metoda de cercetare (gr. methodos) - mod, mijloc, cale de urmat intr-o actiune, respectiv o cercetare de cunoastere a realitatii; m.c. este totodata si sistemul de reguli propus pentru o cercetare.
- Metoda cantitativa - metoda de cercetare bazata pe masurarea si cuantificarea datelor obtinute; m.c. sunt utilizate cu precadere in statistica, sociologie si ramurile acestora.
- Metoda calitativa - mod nenumeric de culegere a datelor din mediul natural al subiectilor investigati; informatiile astfel obtinute sunt mult mai bogate, mai ales asupra dezvoltarii ontologice a subiectilor; m.c. au fost utilizate mai intai in studiile antropologice, in prezent fiind utilizate adesea in investigatiile psihopedagogice; primul cercetator care a realizat un studiu antropologic in pedagogie (1913) este dr. Maria Montessori.
Cateva aspecte de etica a cercetatorului si operatorului de teren:
Problema eticii intr-o cercetare se refera la trei relatii care se stabilesc:
- cea dintre cercetator si cercetarea sa; cercetatorul ideal este obiectiv fata de interesele sale personale, financiare sau politice.
- legatura dintre cercetator si participanti; respect reciproc si evitarea compromisurilor si favorizarilor/ defavorizarilor unor participanti fata de altii, datorita situatiilor personale sociale, profesionale sau politice.
- relatia dintre cercetator si rezultatele investigatiei sale; exprimarea in raportul final de cercetare este indicat sa fie cat mai obiectiva, pentru a pastra confidentialitatea (desi in timpul cercetarii se stabilesc relatii afective, mai ales ca este vorba despre elevii sau copiii dv.).
- La aplicarea sondajelor de opinie si a celorlalte chestionare asupra participantilor, va situati in pozitia celui care ofera informatii despre completarea acestora. Este foarte important ca persoana care ofera aceste informatii subiectilor (parinti sau alte cadre didactice) sa nu le influenteze acestora din urma parerile personale. Conteaza si ne intereseaza in mod deosebit parerea fiecarui subiect in parte.
- Participantii la cercetare trebuie asigurati de confidentialitatea datelor pe care ni le furnizeaza si ca participa la aceasta cercetare prin liber consimtamant.
- De asemenea, va rugam sa va asigurati ca sensul intrebarilor a fost inteles corect de catre subiecti si ca acestia isi aloca timp suficient pentru a se concentra la aceste intrebari.
Metode de cercetare:
- Odata cu primirea acestui pachet al programului nostru de cercetare, ati primit si teste de evaluare a cunostintelor elevilor dv. in urma invatarii scris-cititului asistat de calculator, adica a metodelor intuitive de instruire. Pe langa aceste teste de evaluare a copiilor puteti utiliza, si alte metode pedagogice de cunoastere a elevilor dv., pe care vi le vom prezenta atat din punct de vedere pedagogic, cat si sociologic.
- In cazul in care aveti acces impreuna cu intreaga clasa la laboratorul de informatica al scolii, sau in cazul in care elevii dv. au acasa cate un calculator personal, puteti utiliza observatia sau experimentul ca metoda de cercetare.
- In cazul in care nu aveti acces la laboratorul de informatica, aveti acces temporar, sau acesta nu exista in scoala dv., sau in situatia in care in jur de jumatate dintre elevii dv. au calculator personal acasa, puteti utiliza ca metoda de cercetare experimentul, observatia sau studiul de caz pentru unii dintre elevi.
- In situatia in care aveti 1 - 4 elevi avand calculator personal acasa, sau aveti un copil cu cerinte educationale speciale, puteti utiliza studiul de caz sau observatia.
Elemente de bibliografie generala:
- CAZACU, Achim, Badescu, Ilie - Metode si tehnici de cercetare sociologica. Ghid pentru lucrari aplicative, Partea I, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1981.
- CHELCEA, Septimiu, Marginean, Ioan, Cauc, Ioan - Cercetarea sociologica. Metode si tehnici, Editura Destin, Deva, 1998.
- FERRÉOL, Gilles (coord.) - Dictionar de sociologie, Editura POLIROM, SC "Stiinta si Tehnica" SA, Bucuresti, 1998.
- HATOS, Adrian - Sociologia educatiei, Editura POLIROM, Iasi, 2006.
- IONESCU, Ion, I. - Sociologia scolii. Politici, practici si actori ai educatiei scolare, Editura POLIROM, Iasi, 1997.
- KRAUSZ, Septimiu, Stegar, Irinel - Metode si tehnici de cercetare sociologica, vol. I-II, Editura FOCUS, Petrosani, 2003.
- KRAUSZ, Septimiu - Metodologie sociologica, Editura UNIVERSITAS, Petrosani, 2001.
- MARGINEAN, Ioan - Proiectarea cercetarii sociologice, Editura POLIROM, Iasi, 2000.
- MIFTODE, Vasile - Metodologia sociologica, Metode si tehnici, Editura Porto-Franco, Galati, 1995.
- MIFTODE, Vasile - Tratat de metodologie sociologica - Tehnici de investigatie de teren, elaborarea proiectelor de interventie, Editura Lumen, Iasi, 2006.
- MUCCHIELLI, Alex (coord.) - Dictionar al metodelor calitative in stiintele umane si sociale, Editura POLIROM< Iasi, 2002.
- NEAMTU, Cristina, Ghergut, Alois - Psihopedagogie speciala. Ghid practic pentru invatamantul deschis la distanta, Editura POLIROM, Iasi, 2000.
- ZAMFIR, Catalin, Vlasceanu, Lazar - Dictionar de sociologie, Editura Babel, Bucuresti, 1998.
Orice intrebari privind cercetarea va rugam sa le formulati in scris si sa le trimiteti pe adresa de e-mail straut.mariana@gmail.com a directorului nostru de program, psihosociolog Mariana Straut.